Kost til dreng på 17 måneder

25. januar 2012

Alder:
17 mdr.

Kost til dreng på 17 måneder

Hej Helen.

Det er første gang jeg skriver til dig, men har brug for et godt råd.

Min søn er 17 måneder. 83 cm og vejer 14 kg. Han er meget aktiv og er generelt glad og tilfreds. Gik da han var 12½ månede, er rigtig stærk motorisk. Han er begyndt at sige ord som Hoppe, op, ned, hej, ja osv. Kan dyrelyde og har helt styr på hvor øjne , ører osv sidder. så han udvikler sig vidst lige efter bogen.

Nå men nu til mit spørgsmål vedr. kost. Jeg er lidt i tvivl om han nu får det han har brug for.

Han har altid været glad for mad og været glad for at smage på nye ting. Men det har bestemt ændret sig på det sidste.. især aftensmaden

Her er hvad han spiser i løbet af en dag.

Morgenmad : havregrød uden noget på. drikker letmælk til

Formiddag : frugt og brød i vuggestuen. drikker vand og mælk.

Frokost ...

Annonce

... :4 halve stk groft rugbrød med forskellig pålæg. der er altid makral eller laks på 1 af dem. cherrytomater og avocado og evt lidt majs er der også i madpakken

eftermiddag : ca kl 14.30 når han er vågnet fra lur.
spiser ½ stykke rugbrød + frugt

Sen eftermiddag: spiser evt lidt knækbrød. eller lidt frugt.

Aften : får serveret det jeg spiser, som er sund og varieret kost.. Der er altid noget jeg ved han godt kan li.

Pt. kan jeg dog ikke få ham til at spise andet end fuldkorspasta.

Hvis han ikke spiser aftenmad, får han en potion havregrød senere.

Han er generelt dårlig til at spise grøntsager.

Han får en vitaminpille hver dag.

Er hans kost varieret nok? nogle gode råd til hvordan jeg kan få ham til at spise mere varieret om aftenen?

Håber ikke det blev for langt.

På forhånd tak

Lena

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger